Friluftsliv/trening

Traktkantareller i bøtter og spann

Fullt så ille var det ikke idag, men nesten to kilo av denne supersoppen var nok til å glede meg idag. Sammen med endel andre gode matsopper; kantarell, steinsopp, piggsopper og en blomkålsopp. Plu...

Det var det med å holde seg på flatmark da...

ikke lett det altså. Beine vil liksom oppover hele tida. Idag hadde jeg et møte og trengte å lufte tankene litt etterpå. Skal si det ordna seg :) Tok med soppkurv og parkerte på flatmark, rusla lit...

Det var absolutt ikke meninga..

Tanken var en rolig tur i terrenget og se etter sopp, sånn omtrent på flat mark. Litt opp og ned ville det jo blitt i skogen uansett, men dette tok liksom kaka.  Joda, ut av bilen med soppkur...

Møtte hoggorm idag

Ut på tur igjen, til fjells selvfølgelig. Med soppkurv, bøtter, spann og blåbærplukket. Pluss kamera da..  Blei ikke så mye bringebær idag, men vekta viste litt over 100 gram :) Fant et ...

Fytti katta så moro!

At turen i går skulle innbringe sånn velstand i matlageret hadde jeg ikke trodd. Ut på tur med kamera og tanker om noen vakre bilder i fjellet. Plutselig står de der foran meg og lyser gult. Blautm...

Gamle og smarte transportsystemer

Av og til når man ferdes i skog og mark kommer man til en elv som er for dyp til å vasse over uten å bli våt. Ved Smylimoen i Grunningsdalen er det en slik elv. Men fra gammelt av har de løst dette...

Sterke inntrykk i fjellet

Naturen byr på mange opplevelser i form av sanseinntrykk. Hva man ser, hører, lukter og føler er en stor del av opplevelsen. Denne dagen jeg skal fortelle om var en delvis skyet flott sommerdag. Tu...

Turfolk

Til deg som går tur. Takk for smilet du alltid gir, takk for praten du alltid slår av når du møter meg. Uansett når på døgnet eller hvor i naturen vi møtes så har du alltid tid til en liten prat og...

Stille fjellvann

En liten overnattingstur i lavvo for meg og bikkjene ved et stille fjellvann var nydelig nå. Bare nyte roen og vakker natur pluss fiskestanga selvfølgelig :) Det blei en fin abbor som smakte himmel...

Lørdagstur

Etter alt for lang tid med turtørke blei det endelig en tur i går. Egentlig skulle jeg vært på 30 årsjubileum, men ingen til å passe de søte små så da gikk ikke det i år. Får satse på 40 årsjubilee...

Oppspist av mygg

Noe så inni granskogen mye mygg det er ute tidlig på morrakvisten da gitt. Tok med bikkjene på en aldri så liten topptur i dag og noe så sinnsykt med mygg er det lenge siden jeg har sett, og kjent!...

Norge i krig

Turen i dag gikk til Hulkaleiren, ett sted langt inni skogen der 226 gutter i årsklassen 1921-23 lå i dekning for å unngå arbeidsmobilisering iverksatt av den tyske okkupasjonsmakten 19. mai 1944. ...

Bli med til Hørsfjell i Bamble - Titoppern

En topp i Bamble med fantastisk utsikt, en av titopperne i Grenland. Absolutt vel verdt å ta seg en tur om man er i området, eller har lyst på en flott opplevelse i naturen. Utrolig utsikt når du k...

Dobbelt så sprek som bikkjene

Å trene to bikkjer samtidig med klikker trur jeg hadde gått i stå for enhver, derfor blir det nå sånn framover at jeg blir dobbelt så sprek som bikkjene. En langtur på hver om dagen. En morgen og e...

Fantekjerringkollen - en topp i Grenland

Vanligvis har jeg filmet en del og lagd video fra turen, men i går ble det bare en bitteliten snutt fra toppen og litt bilder. Fantekjerringkollen hørtes ut som en flott topp å bestige på søndag et...

Bli med på tur til Galten - Titoppern Grenland

Da er tiden inne for topptur igjen :) Det ble en deilig kveldstur til Galten lørdag kveld. Var hjemme igjen halv elleve på kvelden. Første gang vi var oppi distriktet der så litt småforvirra var vi...

Kaffe på bålet

I dag blei det jammen med bålkaffe på ho mor. Det smaker så fantastisk når man er ute på tur og ordner med bål og kaffe. Nydelig vær i dag og vi måtte jo ut en tur. Hadde først tenkt oss til et ste...

Bli med til Skrehelle

Våren er her for fullt og tiden er inne for å bestige nye topper og utforske nye stier. Som sagt så gjort. Har sittet og sjekket litt turmuligheter her vi bor nå og funnet en super turguide som het...

Tur til Åletjern på Gulset

Utrolig mye rart en finner når man bare rusler en liten tur. I dag dro vi opp til Gulset og ruslet en tur inn til Åletjern. Det er ikke mer en litt over en km inn dit fra parkeringen, men det passe...

Fuglekvitter i skogen

På turen i dag ble jeg virkelig fascinert av alt det vakre som er ute i skogen. Ikke bare det vi ser, men alle lydene også. Helt fantastisk å gå og høre på mens man puster inn den herlige lufta. I ...

Ekstremtur over fjellet

Dette er dag 4 av en super challenge hvor man virkelig får satt tankene i sving. Terje & Yvonne, disse herlige menneskene bak fyst.blogg.no har satt igang en aldeles super challenge om li...

SOS - Søndag On Sykkel

i helga hadde vi planer om en aldri så liten skog/fjelltur med god tid pga det forbaska beinet mitt som ikke helt vil det jeg vil. Så regner det! Ærlig talt... Mye mer moro å ut på tur i fint vær, ...

Vi har alle en ryggsekk

Vil jeg tro... Om det er en sånn som vi bruker til å gå på tur med, til skolebøker eller om det er en ryggsekk vi har fått av livet selv. Denne ryggsekken er en av de jeg har :) Den er kjøpt p...

Frisk kajakktur i elva

Jeg visste at Ole, #samboeren min, var gal, men at han skulle sette utfor i elva med #kajakk trudde jeg egentlig ikke. I mine øyne er det veldig mye strøm der og i tillegg har jeg jo en smule #vann...

Et bilde - fire utrykk

Eksempel på hvordan redigering kan endre bilder.  Anne Grethe

Skogalskap

Jeg er rimelig sylfersk på blogging og prøver å finne ut av alt samtidig  Eneste jeg er helt sikker på er at jeg har fryktelig mye på #hjertet :)  Så sjekker jeg litt rundt og finner lin...

Tøff viking, eller though viking

Her er verdens beste samboer rett etter fullført Though Viking i Oslo 2015. Gamlefar er tøffere enn alderen tilsier og kom på 120 plass i dette rå løpet. De som ikke vet h...
Anne Grethe Seljordslia

46, Seljord

Dame på 46 som blogger om det meste. Veldig glad i å fotografere og alle bilder på bloggen er tatt av meg selv. Egen fotoside på Facebook: FotoSeljordslia Utdanna psykiatrisk hjelpepleier, har diabetes type 1 og er veldig glad i naturen.