En menneskerett å dø uten smerter

En dag i august 2016

I dag fikk jeg en melding fra en gammel bekjent som fortalte meg at han hadde fått kreft med full spredning, den har nå nådd blant annet hjernen og prognosen er ikke god. Dette er i seg selv en fryktelig beskjed å få, mest for han, men også for oss som bryr oss! Vi snakket litt frem og tilbake og jeg ønsket han en god natt med forhåpentligvis lite smerter. DA kom det... Dette umenneskelige, smertefulle svaret fra han om at han fikk ikke smertelindring. Med min bakgrunn i helse og omsorg hvor jeg har vært tilstede ved flere dødsleier både med kreftdiagnoser og naturlig dødsfall stritter alle piggene. Ingen skal dø i smerter og angst i 2016!

Hvorfor, spør jeg? Joda, han er oppført i papirene som tidligere misbruker. Da kan man ikke få morfin for å lindre smerter. Jeg spør både meg og han, kan dette stemme? Er det virkelig sånn i 2016 at man skal lide seg igjennom flere stadier med kreft uten å bli smertelindret? Er det sånn at man skal vurdere selvmord for å slippe unna smertene den siste tiden, bare fordi man tidligere i livet måtte velge rusen for å slippe unna det vonde? Mange av dere har helt sikkert opplevd kreft tett innpå, enten som pårørende, helsepersonell eller i andre sammenhenger. Da vet du hvilke smerter som rir kroppen når det har kommet så langt at spredningen er total.

Kreftforskning og rettigheter

Kreftforskningen har kommet langt, heldigvis. Vi vet så mye nå i dag som vi ikke visste før om hvorfor det oppstår, hvordan forløpet er og at behandlingen har mye bedre prognoser nå enn tidligere. Vi har også fastleger, kreftsykepleiere, palliativt team og god smertelindring slik at pasienten blir ivaretatt på best mulig måte gjennom hele sykdomsforløpet. Vi har til og med rett til å klage hvis vi ikke får det behandlingstilbudet vi mener vi har krav på. Det kan også utbetales erstatning dersom man når frem med klagen. Spørsmålet blir da: hvor lang behandlingstid har klagen? Rekker man å få svar mens man lever?

Men vi har altså ikke forståelse eller evne til å se forbi tidligere misbruk slik at også mennesker som tidligere valgte rusen får god smertelindring ved livets slutt. Er det sånn at man skal fortsette å straffes til the bitter end? Min medmenneskelighet forstår ikke dette. Min empati og innlevelsesevne i et annet menneskes liv forstår ikke hvorfor det er sånn.

En bønn til politikere

Dette er en bønn til politikere og andre som kan gjøre noe med det. Prøv å vis litt medmenneskelighet og endre regelverket! Jeg trodde det var en menneskerett å få lov til å dø smertefri, helt uavhengig av hvilket liv du har levd før. Når det er sagt så skal han til stråling neste uke, kanskje det er alternativet. Stråling brukes som smertelindring, men det er neste uke. I dag er det mandag...

#kreft #smertelindring #velferdsnorge #empati #sykehus #pasient #diagnoser #sykdom #smerte

43 kommentarer

nettasverden

09.08.2016 kl.01:01

Jeg er så enig. Ingen skal ha smerter ved dødsleiet, det er en stor skam. Jeg har alltid vært nøye og så raus det lar seg gjøre, når jeg har vært ansvarlig, og det har blitt endel gjennom 22 år. Kreften er en grusom sykdom, og spes visse ondartede som enda ikke lar seg kurere. I morgen tidlig skal jeg i begravelse til en kollega, døde altfor ung, kun i 50 åra. Utrolig dyktig nattsykepleier.. også kreft.. ifjor tok vi ett lite studie isammen. Så dette innlegget berørte meg ganske mye. Ha en god natta videre.

Anne Grethe Seljordslia

09.08.2016 kl.07:40

nettasverden: en god klem til deg som har hatt en tøff dag! Jeg er så enig med deg!

Tone B Tuvnes

09.08.2016 kl.01:04

Så sørgelig å høre...

Anne Grethe Seljordslia

09.08.2016 kl.07:40

Tone B Tuvnes: ja dette er bare trist

frodith

09.08.2016 kl.06:16

Det er helt grusomt, har ikke ord :-(

Anne Grethe Seljordslia

09.08.2016 kl.07:41

frodith: nei, det finnes ikke ord!

Moving On

09.08.2016 kl.07:41

Det her er jo bare heilt feil.

Uansett (mener faktisk jeg) historie en har bak seg, så skal ikke de sette en stopper når det er snakk om slike ting!! Mener jeg da..

Det er menneskeliv og et menneske i siste stadie i livet det er snakk om.. Uansett historie og valg de har valgt, så fortjener de og dø smertefritt.

Anne Grethe Seljordslia

09.08.2016 kl.07:42

Moving On: ja jeg klarer ikke forstå dette. Hva i alle dager er det som gjør at slike regler blir satt.. Verdighet burde være en menneskerett for alle uansett

Moving On

09.08.2016 kl.07:43

Ja helt enig med deg der!!

dvergpinschere i mitt hjerte

09.08.2016 kl.08:49

Dette er helt groteskt! Selvfølgelig skal han også ha smertelindring! Noen må hjelpe han og fortelle hvordan han har det! Er ikke alle som er like flinke til å fortelle hvordan man EGENTLIG har det, og da vet de ikke hvor mye smerter han har! Så om han ikke når frem selv, så få noen til å hjelpe han! om du kan, så vær med til legen, eller skriv et brev til legen..Kan være en missforståelse her..for såklart skal han ha lindring uansett..Det gjør da ingenting om han blir avhengig nå! Når man lever på lånt tid.. Grrrr..blir så sint..for her må det da være en feil! Men noen ganger å man rope høyt! Mange firkantede mennesker, som ikke tenker! Håper inderlig han får hjelp! men som sagt, han trenger kanskje hjelp til å få frem hvordan han har det!? Lykke til! og håper det er en missforståelse..for sånn skal det ikke være!!

Anne Grethe Seljordslia

09.08.2016 kl.15:33

dvergpinschere i mitt hjerte: her er det dessverre pallitiativt team som nekter.. De som har med omsorg ved livets slutt å gjøre. Trist. Bare trist

fruensvilje

09.08.2016 kl.09:25

dette var nytt for meg og eg e rystet,håper inderlig att noen tar til vett og gir den stakkars personen en god smertelindring uansett bakgrunn

Anne Grethe Seljordslia

09.08.2016 kl.15:34

fruensvilje: ja jeg har heller ikke hørt om dette før. Jeg vet de er forsiktige med smertelindring med morfin på andre sykdommer og skader hvis du har en bakgrunn med misbruk. Men i en slik situasjon er det jo kun forferdelig

karidansen

09.08.2016 kl.10:06

Helt forferdelig! Har ikke en som er tidligere rusmisbruker rett til en verdig død? Det spiller vel ingen rolle om han blir avhengig igjen hvis eneste mulige behandling er smertelindring. (Som dvergpinschere i mitt hjerte skriver)! Dette MÅ da handle om en misforståelse?????

Anne Grethe Seljordslia

09.08.2016 kl.15:35

karidansen: det skulle man absolutt tro.. Hadde det enda vært så vel at det var en misforståelse

Søtmonsen :3

09.08.2016 kl.10:15

Huff, noe så forferdelig.. Tenkte de dreit i det når de vet han har dette.. At det går an!

Anne Grethe Seljordslia

09.08.2016 kl.15:38

Søtmonsen :3: det burde være en menneskerett å få smertelindring uansett. Virkelig

ladyaugust

09.08.2016 kl.10:27

Det der kan ikke være lov? Alle skal vel ha rett til smertelindring <3

Anne Grethe Seljordslia

09.08.2016 kl.15:40

ladyaugust: det høres helt utrolig ut..

liveterherlig93

09.08.2016 kl.10:38

trist :/

Anne Grethe Seljordslia

09.08.2016 kl.15:42

liveterherlig93: helt enig med deg

Jeanett Michelle

09.08.2016 kl.11:24

Trist å høre:/ Sender en stor god varm klem til deg og dine kjære<3

Anne Grethe Seljordslia

09.08.2016 kl.15:42

Jeanett Michelle: tusen takk <3

morsmiddag

09.08.2016 kl.12:27

Ikke til å tro at det er mulig, det er jo lov å tenke her i landet også. Kjenner jeg blir forbanna.

Anne Grethe Seljordslia

09.08.2016 kl.15:43

morsmiddag: jeg også.. Forbanna, lei meg, opprørt og undrende over hvem som bestemmer sånt

Benedikte

09.08.2016 kl.14:12

Oi... Er det mulig. Om så han har vært misbruker? Kreft er ikke noe å tulle med. Har ikke opplevd å hatt kreft selv, men forstår det er ubeskrivelig vondt og det blir jo rene torturen å ikke gi pasienter smertelindringer?! Får vondt i meg :( Får gåsehud. Man skal ikke forskjellsbehandle folk for deres tidligere handlinger. Er det mulig..

Klem til deg og han!

Anne Grethe Seljordslia

09.08.2016 kl.15:44

Benedikte: nei man burde ikke det men det blir gjort hele tiden. Tusen takk!

maiken

09.08.2016 kl.14:44

Dette nekter jeg å tro er riktig! Og hvem i alle dager har bestemt det? Nei, dette må sees nærmere på, ellers får han flytte til en annen kommune. For som du sier, ingen skal dø med smerter og angst...

Anne Grethe Seljordslia

09.08.2016 kl.15:45

maiken: er dessverre pallitiativt team i fylket som nekter pga tidligere misbruk. Sykt!

margarites

09.08.2016 kl.16:13

Jeg blir nesten sint når jeg leser dette. Ingen skulle behøve å ha smerter når det finnes lindring. Uansett hvilket liv man har hatt før så har man da rett på en så bra behandling og smertelindring som over hodet mulig. Alle mennesker er like mye verdt. Jeg håper inderlig at dette beror på en misforståelse, og at vedkommende får hjelp. Men jeg tror dessverre ikke at dette er et engangstilfelle...

Anne Grethe Seljordslia

09.08.2016 kl.20:43

margarites: Det kan du jammen si... jeg håper også at det er en misforståelse, men det er nok dessverre ikke det...

spisogspar

09.08.2016 kl.22:16

Det høres helt sprøtt ut! Ingen skal dø i smerter i dag!

Anne Grethe Seljordslia

15.08.2016 kl.17:36

spisogspar: du har så rett. Nå ser det heldigvis ut til å bli en løsning :)

annebe

09.08.2016 kl.22:51

Trist å lese dette..ingen skal behøve å lide mer enn de må...uansett fortid.. Mamma får fast morfinpumpe nå..og har lite smerter..men usikke på om det er kreften eller andre ting som er årsak til smertene..men viktig å ikke ha unødige plager ..

Håper han får hjelp med smertene sine :))

Anne Grethe Seljordslia

15.08.2016 kl.17:37

annebe: ja nå ser det ut som om det blir en løsning heldigvis!

http://hevhodet.blogg.no/

10.08.2016 kl.03:43

Trist å lese. Men kjempe fint skrevet av deg <3

Anne Grethe Seljordslia

15.08.2016 kl.17:37

http://hevhodet.blogg.no/: tusen takk :)

Den Rutete Skjorta

11.08.2016 kl.10:36

Kjenner at jeg blir sint når jeg leser dette innlegget! Det er jo umenneskelig at at han ikke skal få smertelindring. Kjenner jeg blir sint på de som lager disse reglene! Takk for at du deler <3

Anne Grethe Seljordslia

15.08.2016 kl.17:37

Den Rutete Skjorta: nå ser det heldigvis ut til å bli en løsning!

Janne

12.08.2016 kl.00:11

Blir sint og frustrert, og ikke minst sjokkert av å lese dette! Det skulle bare mangle at han får lik hjelp som alle andre, at han får smertestillende, selv om han har en slik fortid. Det skal vel ikke ha noe å si nå? Helt forferdelig. Veldig bra skrevet, og sååå viktig! Du er god:)

Anne Grethe Seljordslia

15.08.2016 kl.17:38

Janne: å så koselig sagt! Setter veldig pris på det!

Linn-Helen

12.08.2016 kl.20:14

Er det virkelig mulig.. Huff stakkars! Burde ha like mye rett på det han!

Anne Grethe Seljordslia

15.08.2016 kl.17:38

Linn: ser heldigvis ut til å bli en løsning nå :)

Skriv en ny kommentar

Anne Grethe Seljordslia

Anne Grethe Seljordslia

46, Seljord

Dame på 46 som blogger om det meste. Veldig glad i å fotografere og alle bilder på bloggen er tatt av meg selv. Egen fotoside på Facebook: FotoSeljordslia Utdanna psykiatrisk hjelpepleier, har diabetes type 1 og er veldig glad i naturen.




Kategorier

Arkiv

hits