Alle mennesker er ikke like mye verdt

Hvordan går det an å påstå at alle mennesker er like mye verdt? De er jo ikke det. Bakover i historien er det flere eksempler på hvordan mennesker aldri har vært like mye verdt, og sånn er det i dag også. Både kjønn, rase, seksuell legning, stilling eller status har alltid vært grunnleggende for hva et menneske er verdt. Noen går foran i køen, selv om de i utgangspunktet burde stilt likt. Jeg bare nevner kvinner og stemmerett, slavehandel, steining av homofile og kjønnsbestemmelsene angående fødsel i Kina. Selvsagt finnes det flere eksempler, og de kommer du garantert på når du leser dette.

Dette er likevel et stort tema og jeg skal ikke drøfte alle problemstillingene. Ja, historien har endret noe av det; heldigvis! Likevel finnes det fortsatt mennesker som stiller bakerst i køen. Innen eldreomsorg for eksempel. Har du sterke pårørende får du plass på sykehjemmet før den som ikke har sterke pårørende. Ikke alltid kanskje, men at det skjer er ikke til å stikke under en stol. Trenger du hjelp fra NAV må du være ressurssterk, du må stå på og kreve dine rettigheter og vite hva du har krav på. Dette finnes det også flere eksempler på, men jeg skal nevne et selvopplevd.

Kun farger i ett glass

Når min sønn i en alder av fem hadde behov for briller fikk vi avslag til dekning av utgifter på det lokale trygdekontoret som det het den gangen. Mange ville sagt ok og betalt selv. Jeg gikk videre til fylkestrygdekontoret og fikk vite at jo, det hadde jeg helt klart krav på og fikk beskjed om å hilse fra fylkestrygdesjefen. Når jeg ringte til det lokale trygdekontoret og ba om et møte med trygdesjefen fikk jeg et hånlig svar om at slikt hadde han ikke tid til. Likevel fikk jeg et møte når jeg nevnte fylkestrygdesjefen. Da hadde han visst tid likevel og saken endte med at jeg fikk dekket utgiftene slik jeg hadde krav på.

Videre har vi en rettsikkerhet for folk som har sonet dommen sin, uansett hva det gjelder. Pedofile som har sonet dommen sin skal ikke hånes eller henges ut på noen måte. De skal vernes. De utsatte barna derimot skal ikke vernes, de skal fortsette å sone dommen sin livet ut. Andre barn skal heller ikke vernes mot en tidligere dømt pedofil, han skal vernes, i Norge. I fengslene er pedofile de laveste på rangstigen, de som ikke bør være i nærheten av andre fanger fordi andre fanger kan finne på å skade dem. Der skal de også vernes med å settes i egne avdelinger, for å slippe eventuelle represalier fra andre fanger. I mindre fengsler skjuler den innsatte hva han er dømt for nettopp for å unngå dette. Når de har sonet ferdig skal de vernes, igjen.

Litauere er kjent for å være et folkeslag som bare stjeler. Jeg har jobbet sammen med to litauere som var det ærligste mennesker jeg vet om. Var det en krone borte fra kassa ved opptelling om kvelden fikk de panikk. De fortalte om at de ikke vill ha noe med andre litauere å gjøre fordi de svært ofte brukte dette "vennskapet" til å finne ut av når folk var borte fra husene sine slik at de da kunne gjøre innbrudd der. Er det slik at alle litauere stjeler, eller er det noen? Ville du ansatt en litauer der de hadde tilgang til penger?

I utgangspunktet ja, så er alle mennesker like mye verdt, men enkelte handlinger gjør at de i mine øyne ikke er det. Det hjelper ikke at du er av skandinavisk opprinnelse hvis du voldtar og dreper. Det hjelper heller ikke at du er homofil hvis du stjeler fra kassa. Da må det være lov å si at dette er ikke greit uten at du gjemmer deg bak å være av annen nasjonalitet, religiøs bakgrunn eller seksuell legning. Det er ikke hudfargen din eller legningen jeg dømmer, det er handlingene dine.

Anne Grethe

#rasisme #diskriminering #menneskeverd #rettsikkerhet

 

22 kommentarer

Søtmonsen :))

26.06.2016 kl.13:19

Så enig. Du kan være svart, hvit, gul, grå, rosa eller blå. Homofil eller heterofil. Det er ikke det som gjør deg til et godt eller dårlig menneske..

Anne Grethe

26.06.2016 kl.13:23

Søtmonsen ): Ikke sant! Det er handlingene dine, ikke farge eller whatever :)

frodith

26.06.2016 kl.13:21

Alle er like mye verdt, egentlig, men noen som er med og bestemmer prioriterer noen ganger, og bestemmer rang... Men hadde jeg fått bestemme... :-) Ja du skjønner :-)

Anne Grethe

26.06.2016 kl.13:23

frodith: Hadde jeg fått bestemt så hadde det ikke vært onde handlinger i verden :)

Unni

26.06.2016 kl.13:35

Nå begynte jeg å skrive en kommentar her.. Men den ble veeeldig lang, så jeg måtte bare slette den! Jeg konkludrer med, dette er vanskelig! <3

Anne Grethe

26.06.2016 kl.13:37

Unni: Ja det er vanskelig. Sånn kort oppsummert fra meg så er det ikke utseende eller andre ting som betyr noe, det er handlinger. Ellers er det bare koselig med lange kommentarer :) Klem til deg <3

tanketromling

26.06.2016 kl.13:39

Alle er ikke like mye verdt. Det er en illusjon. Det er noe man sier. Barn lærer jo at de ikke er like mye verdt allerede i barnehagen. Noen har fancy dresser. Andre har slitte. Noen har fancy mat. Andre har kjeks. Osv.

Selvfølgelig er vi ikke alle like mye verdt. Er det noen som tror det da?

Samfunnet er et interaktivt "spill". Sitter du med gode kort på hånda (er oljeingeniør i en oljetid) så er du mye verdt. Sitter du med dårlige kort på hånda (oljeingeniør i nedgangstider) så er du lite verdt.

Samfunnet er et spill. Synes det passer med Oscar Wilde her: It always pays to play by the rules. When you are sitting with a winning hand.

Anne Grethe

26.06.2016 kl.13:40

tanketromling: Jepp, det er en illusjon. Det skal være sånn og burde være sånn at alle er like mye verdt, men sånn er det dessverre ikke!

tanketromling

26.06.2016 kl.13:44

Hehe, mener du det? At alle burde være like mye verdt? Hvorfor det?

Mitt ideal er naturen. De flinke overlever, de mindre flinke blir mat. Hvorfor skal alle mennesker være like mye verdt? Det er da et svært usunt prinsipp.

Man må bevise sin verdi. Noen tør ikke. Noen gidder ikke. Er de like mye verdt som de som tør? De som kan? Jeg synes ikke det.

Man må gjøre seg fortjent til ting. Jobbe for dem. Ikke klamre seg til en illusjon av likhet. Naturen handler ikke om likhet. Den handler om kamp. Kamp er sunt.

En hyenemor får flere barn enn hun har spener. Kampen mellom barna starter i det de kommer ut! (Og det er langt opp til spenene hennes.)

Rumpetroll fødes i hopetall i en dam. De raskeste og beste spiser de andre.

Og så videre. Mener du at naturens system er galt?

Anne Grethe

26.06.2016 kl.13:47

tanketromling: Ja jeg mener at det burde vært sånn at alle hadde like stor sjanse uansett, men det er ikke sånn. Det som derimot skjer er at det lages lover og regler for å hindre naturen å gå sin gang, i menneskehetens verden. Næringskjeden er bare sunn, tukler vi med den så får det konsekvenser. Slik det får konsekvenser i menneskenes verden der alt blir tuklet med via lover og regler

tanketromling

26.06.2016 kl.13:48

Ja helt enig. Færre lover og regler. Så vi mennesker kan klare oss selv. Og skape allianser. Med hverandre.

Men det er vi som gang på gang velger inn mennesker som skal regulere oss i hjel. Så vi må nok ta skylden sjøl.

Unni

26.06.2016 kl.13:55

SV: Ja enig Anne Grethe! Og det blir nok et eget innlegg om dette på bloggen min kjenner jeg! <3 Tusen takk for at du får meg til å tenke, nok en gang! <3

Men så leser jeg kommentarer her, og kjenner at jeg må svare Tanketromling. Hvis ikke han leser det, leser i allefall du det Anne Grethe: Vi kan ikke sammenligne dyrenes natur og levemåte, med menneskenes, selv om mennerkser også er pattedyr, og vi har mange likheter. Hadde det vært slik, hadde nok jeg vært død for lenge siden! Jeg er å beregne som en av de "svake"! Sjelden jeg verken blir sett eller hørt! Og jeg hadde nok blitt kastet ut av "reiret" og hakket ihjel av mine egne! Men heldigvis, sier jeg da! Jeg er her, og kjemper for rettferdighet for alle, på en måte! <3

Anne Grethe

26.06.2016 kl.13:58

Unni: Tanketromling er god på å provosere uansett både i innlegg og kommentarer :) Feilen liger kanskje i at man beskytter de sterkeste og ikke de som trenger det. Jeg er også en av de svake i samfunnet som egentlig ikke skulle levd opp i det hele tatt. Det er nok også noe av bakgrunnen for noen av mine tanker :)
Gleder meg til innlegget ditt. Vi er ikke så uenige skjønner du, vi har nok bare litt forskjellige erfaringer :)

Unni

26.06.2016 kl.14:05

SV: Jeg også tror nok at vi er veldig like! <3 Men vi er oppvokst på forskjellig tid og har litt forskjellige syn (sikkert pga av det)!?

dvergpinschere i mitt hjerte

26.06.2016 kl.14:14

Ja det er helt rett som du skriver...Det er handlingen man dømmer...uansett hvem eller hva du er!! og ja, man må stå på selv for å få noe, og da har jo ikke alle like rettigheter...fordi de ikke klarer å benytte seg av det.. Med å stå på sitt.. Men i utgangspunktet så mener JEG att alle mennesker er like mye verdt! Men livet ER ikke sånn..

Anne Grethe

26.06.2016 kl.15:11

dvergpinschere i mitt hjerte: Det hadde vært en ideell verden om det var slik :) Livet er urettferdig mot mange.

http://hevhodet.blogg.no/

26.06.2016 kl.14:23

Så fint skrevet <3 Og så veldig sant :) ( ukens blogg konkurranse ute på min blogg nå om du ønsker å delta )

Anne Grethe

26.06.2016 kl.15:12

http://hevhodet.blogg.no/: Tusen takk, jeg skulle ønske at det var annerledes og at alle hadde like stor verdi :) OG oppførte seg deretter!

mydarklightning

26.06.2016 kl.14:28

Alle mennesker er ikke like mye verdt. Men noen er gull verdt. Hehe. Har et innlegg om de. Det er mange som er mindre verdt som mennesker. Selv om det blir feil å måle verdi. Veldig mange syns barn har større verdi enn alle andre. Det syns ikke jeg. Jeg måler andres verdi gjennom hva de gjør, sier og hvordan de behandler andre.

Anne Grethe

26.06.2016 kl.15:13

mydarklightning: Dette er komplisert. Alle har egne erfaringer som man tenker på når det blir så generelt skrevet og blir kanskje uenig av den grunn. Jeg mener selvsagt at alle burde vært like gode og utført like gode handlinger. Tenk om verden hadde vært sånn at alle var gull verdt :)

karidansen

26.06.2016 kl.22:46

Ja, helt klart er det handlingene som bør telle, men vi har dessverre lett for å være forutinntatte og dra alle over en kam. :)

Anne Grethe

26.06.2016 kl.23:13

karidansen: Helt enig, og jeg er ikke bedre enn andre selv om jeg prøver :)

Skriv en ny kommentar

Anne Grethe

Anne Grethe

46, Seljord

En dame på 46 som har lært litt for mye om livet. Men det sies at du får ikke mer enn du tåler... Dessuten er det slik at det som ikke tar livet av deg gjør deg sterkere. Ellers har jeg diabetes og lever forholdsvis godt med det Jeg er utrolig glad i å ta bilder og suger til meg lærdom om dette temaet. Har også hatt noen få oppdrag med Barnefotografering, noe jeg syns var veldig moro, og utfordrende. Ellers er jeg over gjennomsnittet interessert i mennesket og er utdannet psykiatrisk hjelpepleier. Skriver om det som opptar meg der og da, krydret med mine egne bilder. Alle bilder er tatt av meg, med mindre det er skrevet noe annet.




Kategorier

Arkiv

hits