Er dette det neste?

Saken om hijab til bunad har vakt sterke reaksjoner hos mange. For min del kan folk g med hva de vil, men jeg lurer p hva det neste blir? Er det slik at vr norske kultur og samfunn skal moderniseres til et rasismefritt land hvor vi godtar alt? Ja til utvikling og ja til et rasismefritt samfunn, men skal vi godta alt? Nr jeg gikk p skolen var det noen som av religise hensyn ikke fulgte kristendomsundervisningen. N finnes det ikke kristendomsundervisning lenger i skolen. Norge har alltid vrt et kristent land med kristendomsundervisning der vi har ftt inn gode etiske verdier. N skal det ikke synges julesanger til jul lenger, fordi det stter noen av vre nye landsmenn. Jeg har ingenting i mot de fleste av vre nye landsmenn, det finnes mange som har innordnet seg etter det norske samfunnet og ikke nsker seg tilbake til det de kom fra. For det er jo en grunn til at man flykter fra sitt eget hjemland og hit til lille Norge.

Er det da slik at dette blir det neste; en modernisering av norsk bunad.


Bildet er ikke tatt av meg, men jeg har rettigheter til bildet

Bunaden er ikke en kristen tradisjon, det er en kulturarv. Det vet jeg. Men bunaden er et festplagg som vi har brt for vise hvor i landet vi kommer fra. Mest av alt p Norges grunnlovsdag 17. mai. Det var den dagen Norge ble fritt og det er det vi feirer denne dagen. Et fritt Norge med egne lover og egen kulturarv. Skal vi ha et rasismefritt samfunn s m vi da finne oss i at de som har en religion der alt skal dekkes til, men samtidig skal vre norske kommer opp med en lsning som dette.

Er det slik vi vil ha det i et rasismefritt samfunn?

#bunad #hijab #burka #tradisjoner #religion #kulturarv

25 kommentarer

annebe

21.06.2016 kl.22:22

Har ikke satt meg s inn i den bunadsdebatten, og har ikke s sterke meninger om det ...Men jeg er glad i , og vil gjerne beholde typisk Norske tradisjoner ogs :)) God natt<3

Anne Grethe Seljordslia

21.06.2016 kl.22:23

annebe: Det vil gjerne jeg ogs :) God natt <3

Stmonsen :))

21.06.2016 kl.22:51

Helt enig.. Gr ikke tar p meg en samekofte f.eks. og fester masse dill dall p den som ikke hrer til. Fler det blir feil. Da er det ikke en bunad da. Synes ikke jeg. Synes vi skal liksom alltid fye oss for vre nye landsmenn.. Synes det blir s feil, for det er en norsk TRADISJON. Og da synes jeg den burde vre slik som den er ment til vre. Er ikke for vre rasist. For jeg synes kanskje de blir rasistiske jeg da, siden de ikke godtar denne tradisjonen...

Anne Grethe Seljordslia

21.06.2016 kl.22:56

Stmonsen ): Nei i mine yne er det noe som blir rart. Selv om jeg i utgangspunktet ikke er rasistisk. Jeg skulle bare nske man kunne innordne seg litt etter den norske tradisjonen, ikke lage sin egen i nytt hjemland
Tviler p at vi hadde ftt bygge kirker om vi flyktet til et muslimsk land

Stmonsen :))

21.06.2016 kl.22:57

Mhm.. Akkurat

22.06.2016 kl.00:33

Bunad er bunad. Hijab er hijab. (En spade er en spade.)

Hvorfor i himmelens navn dekker de seg til - det som Gud eller Allah har skapt? Hvorfor komme til Norge pga ufred knytter til Islam og s tviholde p dekke seg til. Ja dette ble n en annen debatt. Men alle mennesker er like mye verdt. Forstr overhode ikke denne tildekkingen. Nei det er ikke sunt. ha klr p seg - fint. gjemmes bak klr - usunt p mange mter.

Syes jeg.

God natt, hvis du ikke allerede har lagt deg <3

Anne Grethe Seljordslia

22.06.2016 kl.00:55

Anonym: Ja det ble en annen debatt, men kanskje de dekker seg til for vre anonyme, slik som du? :)

Cathrine

22.06.2016 kl.00:54

Enig med deg...

Anne Grethe Seljordslia

22.06.2016 kl.00:57

Cathrine: Godt hre at vi er flere som er bekymret for fremtiden

Unni

22.06.2016 kl.02:16

Det er litt morsomt at vi ikke er enige, for en gangs skyld flotte Anne Grethe! <3 For det er vi jo stort sett alltid. ;-)

Jeg respekterer dine meninger, og jeg vet at du respekterer meg ogs! Jeg nsker ikke lage noe krangel mellom oss, men det er jo litt gy diskutere!?

Mye av mine meninger, i denne saken, bunner nok i at jeg ikke er kristen, og ikke liker tradisjoner. Og ser nok p bunaden som "bare" en kjole fra stedet vi kommer fra, har vokst opp eller har tilknytning til.

Men jeg skjnner at det ligger dypere hos deg, og jeg forstrr hva du mener! <3

Selv om det ikke gr inn.. ;-)

Riktig god natt kjre deg, drm stt. <3 Stor klem

Anne Grethe Seljordslia

22.06.2016 kl.10:36

Unni: Vi kan jo ikke vre 100% enige om alt kjre Unni :) Klart jeg respekterer dine meninger!

For meg handler det kanskje mer om den snikinnfringen av andre tradisjoner og redselen vr for bli kallet rasistiske hvis vi sier noe imot.

Jeg er ikke rasist, jeg har mange venner og bekjente som ikke er opprinnelig norske. Noen av disse peker ogs p det jeg sier med snikinnfring av religise tradisjoner i den norske kulturen.

Hos meg ligger dette forankret i det gamle der en stolt nordmann kjempet for sitt fedreland :)
Hper du fr en fin dag :) Klem <3
Hmmmmmmmmmmmmmmm Jeg mener at noen verdier M vre norske....... Det er jo nordmenn som har kjempet frem til et FRITT Norge og det ligger dypt hos den generasjonen som var og er......... Jeg er stolt av vrt Norge som str under egen grunnlov <3 Jeg tror ikke vi hadde ftt samme rettigheter i andre land, som de som kommer hit og bygger moskeer..... Jeg synes vi har blitt flerkulturelle p mange mter. Men noe m vre vrt.

Anne Grethe Seljordslia

22.06.2016 kl.10:38

Etdiktomdagen: Her ser jeg at vi er hundre prosent enige. Det gamle frie Norge som n blir utslettet. Ha en fin dag :)

Emelie Karlsson

22.06.2016 kl.08:14

Kristendomsundervisning kan vi bare droppe synes jeg. Jeg husker at jeg hatet det da jeg gikk p skolen, for det er mange norske som ikke er kristne og jeg synes det blir for dumt prakke p barna masse snt nr det absolutt ikke er noe man tror p. Men hvis grunnen til at det ble fjernet fra skolene er pga "de nye", s synes jeg det blir helt feil grunn.

Hijab til bunad bryr meg ingenting, men snn generelt s er jeg imot heldekkende hodeplagg hvor man bare ser ynene til personen. Jeg synes det er skummelt og jeg liker ikke at mennesker skjuler seg p den mten. Kanskje litt fremmedfrykt, men dette mener jeg likevel.

Anne Grethe Seljordslia

22.06.2016 kl.10:42

Emelie Karlsson: Mye bra etikk i kristendomsundervisning :) Likevel handler dette om, for meg, holde p de norske tradisjonene, ikke bare vre snille piker og godta alt "nytt"

fruensvilje

22.06.2016 kl.08:51

synes hidjab er helt greit til bunad ,bare det kun dekker hret,men som p dette bilde der en er heldekket synes eg ikke noe om under noen omstendigheter.Bunad er et festplagg ja,og da hadde det vrt hyggelig om vre nye landsmenn gikk med festdrakt frasitt hjemland ,for det er mange vakre plagg der ute i den store vide verden

Anne Grethe Seljordslia

22.06.2016 kl.10:44

fruensvilje: Men det er dette som er problemet. Vi godtar hijab til bunad fordi det er nesten som hodeplagg og det gjr ingenting. Men hva blir det neste?????

karidansen

22.06.2016 kl.08:53

Antagelig hadde vi mttet innrette oss veldig dersom vi haddde flyttet til et muslimsk omrde. Det er greit ta vare p egne tradisjoner, men man skal ogs vise respekt for tradisjonenene dit man kommer. Egentlig handler vel religion om mye av det samme, med ulike variasjoner. Vi vil ha noe tro p, men jeg tenker at "Rammene" er menneskeskapt og at mye av det bunner i en slags "Frykt". Jeg er ikke noen ivrig kirkegjenger, og jeg synes det har skjedd mye ille i "Guds navn"...men jeg tror p NOE!

Anne Grethe Seljordslia

22.06.2016 kl.10:46

karidansen: Jeg er enig, vi hadde neppe ftt snikinnfrt kristendommen p den mten i et muslimsk land. Tradisjoner og religion er jo to forskjellige ting, men de henger sammen og vi har s lett for blande p dem. Mye ille har nok skjedd bde i Guds navn og i Allahs navn, dessverre

dvergpinschere i mitt hjerte

22.06.2016 kl.09:13

Ja for meg kan alle g med hva de vil..men JEG ville ikke ha tuklet med tradisjonene..tror jeg..er litt usikker p hva jeg mener..hihih. Men jeg bryr meg ihverfall ikke med hva andre gjr!

Anne Grethe Seljordslia

22.06.2016 kl.11:17

dvergpinschere i mitt hjerte: Ikke s lett ha meninger om alt. Jeg har hatt noen samtaler med andre om dette tidligere og det engasjerer meg veldig. M igjen understreke at det ikke handler om rasisme, men et nske om beholde gode gamle Norge! :)

Ole Johan

22.06.2016 kl.21:03

Dette er g langt over grensen!

De norske som ikke er interesserte i norske tradisjoner og kultur, lar den ihvertfall vre i fred, snn at vi som er stolte av dette kan nyte det.

Men kdde med vre slekts? og stedsbunader er ikke greit.

Hva om jeg hadde kommet med koranen, og ftt lagd et kors p den? Og attp til kalt meg syrer, eller somalier? Trur ikke det hadde falt i smak hos denne jenta som som er i Arbeiderpartiet heller. Nei, ingen hijab p norske bunader takk!!

Anne Grethe Seljordslia

23.06.2016 kl.19:44

Ole Johan: :)

22.06.2016 kl.21:21

Hei :)

Det var meg som skrev at bunad er bunad, hijab er hijab og en spade er en spade. Var ikke klar over at jeg ikke var plogget. Det var ikke meningen svare anonymt!

Jeg synes at man skal respektere bunadsskikker. Og annen skikk og bruk ogs.

Mvh Ann Eli fra Littegranne 😊🍃🌼🍀 I ettermiddag har vi vrt i fjra og gleder meg til vise bilder fra landevegen og fjra. 👣 God kveld 🌞

Anne Grethe Seljordslia

23.06.2016 kl.19:45

Anonym: snt som skjer av og til det med svare som anonym uten ville det :)) da er vi enige :)

Skriv en ny kommentar

Anne Grethe Seljordslia

Anne Grethe Seljordslia

46, Seljord

Dame p 46 som blogger om det meste. Veldig glad i fotografere og alle bilder p bloggen er tatt av meg selv. Egen fotoside p Facebook: FotoSeljordslia Utdanna psykiatrisk hjelpepleier, har diabetes type 1 og er veldig glad i naturen.




Kategorier

Arkiv

hits