Dum som en sau

Noen ganger lurer jeg på hvilken sau som er dummest. Spesielt når jeg leste innlegget på Facebook i dag om sjefen som ga ikke-røykere en ekstra ferieuke. Sjefen hadde regnet seg frem til at røykere brukte ca en halvtime om dagen mer enn de som ikke røyker. Dette tilsvarer 110 timer i året, eller tre uker. Han ønsker ikke å straffe røykere, men belønne de som ikke er så dumme at de røyker. Først tenkte jeg at jo, det stemmer nok kanskje det at en røyker bruker noe av arbeidsdagen til røyk og i enkelte yrker er det på sin plass at man ikke røyker i arbeidstiden i det hele tatt. Selv røyker jeg og er av de dumme sauene som ikke er like mye verdt som de som er smarte og ikke røyker. Ergo gjør jeg mindre enn en som ikke røyker.



 

Eller gjør jeg det? Er det alltid sånn at jeg som røyker gjør mindre enn en som ikke røyker? Er det sånn på din arbeidsplass at alle som røyker gjør mindre enn de som ikke gjør det? Bør vi gå til det drastiske skrittet at vi heretter lønner etter innsats? Hva med de som ALLTID, uten unntak kommer fem minutter for seint på jobb? Ikke nok med at de kommer for seint, men de skal også oppdateres på det vi har snakket om i fem minutter, vi som kom tidsnok. Er det da sånn at om man jobber sammen med noen som kommer for seint til stadighet skal vi som kommer tidsnok få en ekstra ferieuke? Eller de som jobber litt seinere, vi er jo forskjellige. Noen bruker fem minutt på å skrive rapport, andre en halvtime. De er ikke så gode på data.... Skal vi som er gode på data og skriver touch da få en ekstra ferieuke?

Dette kommer kanskje an på arbeidsplassen og hvilken type jobb du har. Ekspeditrisen i kassa på nærbutikken som får unna køen dobbelt så fort som han i nabokassa, skal hun ha en ekstra ferieuke også? Eller gjelder bare dette røykere og ikke-røykere? Det er selvfølgelig opp til ledelsen å bestemme. I denne saken hadde sjefen sjøl vært røyker så han vet jo hva det er snakk om. Selv slutta jeg å røyke nesten et år for mange år tilbake, men var da altså så dum at jeg begynte igjen. Black sheep of the Family er jeg jo, men jeg er kjapp på data, skriver touch og får unna jobben.

Bare noen tanker...

Anne Grethe

Vil du lese hele innlegget finner du det HER

#ferie #røyking #belønning #straff #arbeidstid

Anbefalt innlegg "Mens du sov"

25 kommentarer

frodith

23.05.2016 kl.18:24

Synes man skal få ha pauser på jobben sin i løpet av dagen. Hva man fyller den med får være opp til hver og en, så lenge ikke røyken plager noen :-). Jeg røyket til jeg var 42 selv, så jeg kjenner røykeidentiteten, den sitter litt igjen :-D Sambo røyker inne. Nei, folk får gjøre hva de vil går meg, og jeg VET du gjør sikkert mer enn du skal også :-)

Anne Grethe Seljordslia

23.05.2016 kl.18:28

frodith: På natta hender det til og med at jeg ser på tv, leser blogger eller skriver blogginnlegg... og tror jeg gjør det jeg skal. Men gjelder ikke bare meg :) Syns egentlig dette grenser til diskriminering på lik linje med andre måter å diskriminere på. Men røykere får holde pausene sine, de også :)

dvergpinschere i mitt hjerte

23.05.2016 kl.18:30

Noe så tåpelig!! jeg har selv vært røyker i alle år..sluttet for ca 4-5 år siden..men jeg jobbet ikke noe dårligere! jeg mener jeg jobbet raskere og mer effektivt, for jeg ville rekke en røyk! og lærte meg å røyke fort..så det var ingen lange pauser..og røykepause tok man bare om man hadde mulighet og tid til det.. så nei..ta heller tak i de som er "late" og trege..som kommer for sent, og bruker tiden på arbeidsplassen til andre ting en det de skal gjøre..grrr...stigmatisering! grrr..hihih

Anne Grethe Seljordslia

23.05.2016 kl.18:33

dvergpinschere i mitt hjerte: Ikke sant :) Jeg tror ikke det er røyken det kommer an på, men innstillingen :)

annebe

23.05.2016 kl.18:30

Nydelig bilde :) Kan være mange ting som gjør at noen burde fått ei ferieuke ekstra ja, så slikt kan vel egentlig ikke vurderes rettferdig..

Jeg har aldri røyka, men på arbeidsplassen min var det slik at om vi som ikke røyka ville ta oss fem minutter og et glass vann eller noe kunne vi det...men ble jo sjelden til at en gjorde det... men greit å ha muligheten , da trenger det ikke å bli så mye irritasjon og snakk :)) Ha en trivelig kveld :))

Anne Grethe Seljordslia

23.05.2016 kl.18:35

annebe: Tror det er vanskelig å vurdere det helt rett ja. Min oppfatning er at det kommer an på innstillingen til jobben, ikke om du røyker eller ikke. Meeen, det er røykere som drar ut pausene sine også, det er det
Ha en super kveld du og :)

Søtmonsen :))

23.05.2016 kl.18:32

Hvordan man bruker pausene sine, synes jeg ikke sjefene har noe med ;o Om noen bare vil spise og sitte på mobilen, eller om noen vil spise og ta seg en røyk etterpå. Samma ulla det vel ;o Jeg røyker altså ikke, men bryr meg ikke akkurat om det :)

Anne Grethe Seljordslia

23.05.2016 kl.18:36

Søtmonsen ): Er det noen som drar ut pausene så må de vel heller trekkes i lønn da. Noen har en litt merkelig innstilling til arbeidstid uansett om de røyker eller ikke syns jeg :)
Jeg kan ikke fordra folk som kommer fem-ti minutter for seint HVER dag,

fruensvilje

23.05.2016 kl.18:45

no jobber jo ikke jeg lengre,men i jobben jeg hadde før jeg ble uføretrygdet var det både røykere og ikke røykere,og ei som alltid kom for sent,men vi jobbet like mye alle som en,tror ikke att røykerane gjorde noe mindre enn oss ikke røykere,så sjefen som gir en ekstra ferie uke gjør stor urett og forskjellsbehandlig på sine ansatte.

Svar fra en ikke røyker )

Anne Grethe Seljordslia

23.05.2016 kl.18:46

fruensvilje: Ikke sant :) Men eksrøykere er de verste uansett, jeg var grusom når jeg ikke røyka.... Bare greit å sette ting litt i perspektiv

Ingunn Eide

23.05.2016 kl.18:52

Ikkerøykere er ofte dårlige til å ta pauser utover spisepausen. For å holde seg nogenlunde opplagt og på allergen MÅ man ha noen korte pauseriløpet av dagen! Folk flest har krav på 5min pause pr time, og hva pausen blir brukt til er vel privat kanskje...

Hilsen Ingunn- Ikkerøyker på åttende året😉

Anne Grethe Seljordslia

23.05.2016 kl.19:02

Ingunn Eide: Enig i det :) Flink du som har sluttet! Forstod som at problemet her var at de tok lengre matpauser, da syns jeg sjefen burde tatt tak i DET isteden for, men det er min mening :)

Benedikte

23.05.2016 kl.19:40

Hm, dette var noe spesielt? Motivasjon til å slutte for de som røyker da :'D På min jobb så er jeg nesten den eneste som ikke røyker (unntak av ekstrahjelper da, som heller ikke røyker), og jo, det er sant det at de som røyker bruker ca en halvtime ekstra per dag, og for å kompensere dette så tar jeg også meg en eller 2 "røykepause" der jeg sitter på kontoret og sjekker facebook osv. i ca 5 minutter. Dette er helt greit :-)

En gjennomsnittlig røyk tar 7 minutter å røyke opp, så står man gjerne å skravler litt innimellom, så det tar jo noen minutter per dag. Jeg har ikke noe imot det, men hvorfor gi ikke-røykere en uke ekstra ferie? Det blir like dumt som å gi folk som spiser sunt ekstra lønn (haha, okei det var et dårlig eksempel, but you get my point) Hans påfunn er nok bare godt ment, men jeg skjønner at røykere blir støtt av dette.

De får styre på. Jeg ser det er i Rogaland, her bor jo jeg. Så hvem vet, kanskje jeg kommer til å få enda en ekstra ferieuke fordi jeg ikke røyker? Har forøvrig aldri prøvd røyk heller.

Anne Grethe Seljordslia

23.05.2016 kl.19:45

Benedikte: Er ikke som røyker jeg blir støtt av dette :) Mer diskrimineringen og måten å håndtere et problem på :) På vår arbeidsplass har vi røykerestriksjoner pga vi jobber med gamle og syke og det er helt greit.
Noen på mange arbeidsplasser bruker arbeidstiden sin til mye annet rart enn å røyke. Komme for seint, reise for tidlig, facebook og mobil pluss flere ting jeg ikke kommer på akkurat nå :)

Benedikte

23.05.2016 kl.20:00

Ja, det er helt sant at det er diskiminering. Logisk nok at det er røykerestriksjoner pga eldre, så det er jo bra. Ja, sant :-) Det er flere problem enn røyking..

Anne Grethe Seljordslia

23.05.2016 kl.20:02

Benedikte: Ikke sant :) Men, er ikke det lureste å røyke uansett, jobb eller ikke :D

Benedikte

23.05.2016 kl.20:08

Helt sant :)

Frode

23.05.2016 kl.21:25

Jeg er tidligere røyker men var så heldig/uheldig at jeg kunne jobbe og røyke samtidig. Jeg blei aldrig diskriminert for det.

Jeg har en historie fra en militærkompis som i læretiden sin som elektriker ikke røyket i begynnelsen. Han tok pause sammen med røykerne som seg hør og bør. En dag komm sjefen bort og spurte om han røykte og han kunne fornøyd si nei og vere stolt trodde han. Men nei, sjefen sa da at siden han ikke røykte hadde han ikke krav på pause. Etter den dag begynte han å røyke for å få pause han også.

Det har bestandig vert slik og slik kommer det til å bli. Siden røyking er usunt så er det så lett å bruke det som en knagg til å henge all udugelighet, forsinkelse, dårlig planlegging og dårlig styring på arbeidsplassen.

Jeg tror at de som røyker egentlig innerst inne har dårlig samvittighet for at de røyker, så de står på litt ekstra hver dag for ikke vere den so sinker jobben og for å kunne få seg den sårt tiltrengte røyken.

Ikke bruk røyken som argument i slike diskusjoner. Skal vi bli kvitt røykingen så må vi finne andre gulrøtter som virkemiddel.

De fleste har ikke verken tid eller penger til å bruke alle ferieukene sine som det er, så en ekstra ferieuke er et billig triks.

Anne Grethe Seljordslia

23.05.2016 kl.22:40

Frode: Flott satt ord på akkurat det jeg mener :)

Anne Lise

23.05.2016 kl.21:38

Mye rart røykere må finne seg i å høre! Nei nei nei. Jobbinnsats kommer vel an på minst 100 andre ting enn om man røyker eller ikke! Som f.eks. interesse for oppgavene man har, generell dagsform, humør osv osv....

La de som røyke få lov til det uten å bli behandlet som om de er dårligere enn andre. Når jeg røyka så må jeg innrømme at jeg jobba effektivt, hurtig og bra. Det hjalp på motivasjonen til å få ting unna slik at jeg kunne ta en fortjent røykepause :-)

Anne Grethe Seljordslia

23.05.2016 kl.22:41

Anne Lise: helt enig :))

Ulf

23.05.2016 kl.22:29

Jeg røyker ikke selv , men er egentlig en forkjemper for røykere. ikke det at jeg ønsker at ikke-røykere skal begynne altså , men jeg synes man må bestemme det selv. og at det skulle gå utover arbeidet på en måte som medfører at ikke-røykere fortjener en uke ekstra fri har jeg ingen tro på. Jeg hadde en mor som var røyker og hun gjorde vel det store deler av livet. På et tidspunkt ble hun nok utsatt for press til å slutte av noen.. det var ikke helserelatert , men noen mente vel at hun burde slutte da. Resultatet var at hun gjorde et relativt godt forsøk på å iallefall trappe ned , og bl.a gikk hun ut på balkongen og røykte , noe hun ikke hadde gjort før. Resultatet var at hun pådro seg lungebetennelse 2 ganger den vinteren fordi hun stod ute i kulda faktisk..ironisk nok. og så døde hun ca. 1 år etterpå av noe helt annet.. og jeg tenkte på det i ettertid. kunne hun ikke bare ha sluppet det styret der og "mobbingen" fordi hun røykte. det hadde ikke spilt noen stor rolle uansett men da hadde hun iallefall hatt det bedre , så rart det enn høres ut. så jeg blir egentlig provosert når jeg hører slik antirøykepropaganda. jeg er fullstendig klar over at det ikke er sunt. men det er da vel alle røykere også. dessuten er det vel summen av ting som er viktig også.

Anne Grethe Seljordslia

23.05.2016 kl.22:42

Ulf: helt enig :) røykere blir mobbet og diskriminert. Vi veit det ikke er bra..

Emelie Karlsson

23.05.2016 kl.23:39

Tja, jeg hadde heller gitt en advarsel til den personen som alltid kommer for sent og sagt at dette IKKE er ok, en gang til så er det over og ut.

Og så hadde jeg ikke tillatt røykepauser i arbeidstiden. Det kan man gjøre i matpauser, før eller etter jobb. Strengt, ja, men er man på jobb, så er man. Og jeg mener ikke å mobbe noen her, bare så det er sagt :-)

Anne Grethe Seljordslia

23.05.2016 kl.23:41

Emelie Karlsson: Jeg er HELT enig med deg :)

Skriv en ny kommentar

Anne Grethe Seljordslia

Anne Grethe Seljordslia

46, Seljord

Dame på 46 som blogger om det meste. Veldig glad i å fotografere og alle bilder på bloggen er tatt av meg selv. Egen fotoside på Facebook: FotoSeljordslia Utdanna psykiatrisk hjelpepleier, har diabetes type 1 og er veldig glad i naturen.




Kategorier

Arkiv

hits